Kondice a přerušené soutěže

#soccer # football # training # kondice # condition # goals # athletes # run # sport # fitness

252 Views , 18.05.2020


Sportovní pauza, na kterou nikdo není připraven..

(je to pro fotbal ale obecně by to mělo platit pro další sporty)

Když jsem přemýšlel jaký kondiční individuální plán vytvořit pro hráče, nemohl jsem vycházet ze zažitých stereotypů.. Tím myslím, jsme zvyklý na individuální plán mimo soutěžní období, který má sportovce konkrétně fotbalisty udržet v určitém stavu přes Vánoce a nachystat je tak na zimní přípravné období.

Tato pauza je však úplně poprvé přímo v soutěži a pokud skončí, skočíme přímo do soutěže.. Do soutěže, která bude extrémně náročná, protože se zápasy nahustí a bude se asi jen a jen hrát s minimem tréninků.

Dostalo se mi do rukou několik plánů ligových a druholigových mužstev. Některé plány jsou detailně rozepsané, jiné plány jsou zase vytvářeny každé ráno a jsou hráčům zasílány v den kdy mají trénovat.

Toto není až tak podstatné, podstatné je jak se liší skladba tréninků. Je velký rozdíl, kolik například je běžeckých tréninků a kolik silových tréninků. Někdo plánem simuluje týdenní tréninkový plán.. tzn.. že postupně přidává a ubírá směrem k víkendovému zápasu. Jiné plány zase udržují fotbalistu v nějakém módu je jen otázka jak moc je ta trénovanost udržitelná.


Já se rozhodl pro těžké tréninky, bez jakéhokoliv respektování tréninkového mikrocyklu. Přemýšlím o tom, že mám hráče ve fázi, kdy jim stoupá forma a jejich tělo snese velké dávky a organismus vnitřně touží po dalším rozvoji. Jsou sice po náročné zimní přípravě, jsou v rozběhlé sezóně, nejsou však kondičně unaveni, proto by to měli zvládnout.. Přemýšlím tak i proto, že nevíme jak dlouhá ta pauza bude. Přemýšlím, co se stane když takhle pojedeme tři týdny a pak se začne hrát, nebudou unaveni? možná budou unaveni a my nezvládneme první týden, jakmile však únava opadne, měli bychom být v té nejlepší možné formě.


Kdybych přemýšlel nad lehčími tréninky, hráči by týden od týdne ztráceli, to co v sobě mají. Pokud by šlo o týdenní pauzu, možná 14 denní pauzu, asi by se to neprojevilo nebo jen minimálně a vše by se rychle dohnalo. Pokud to však bude ještě delší, možná bychom po dvou týdnech přemýšleli tak, že je potřeba zvýšit dávky. Zvyšovali bychom dávky, ve chvílích kdybychom měli organismus v kondičním útlumu, zrovna v době, kdyby tělo ztrácelo formu. V ten moment bychom do něj střelili. Je to reakce, že jsem týden či 14 dní pořádně netrénovali.

Individuální trénink zpravidla trvá mezi 30minutami až 1hodinou.. pokud bude hráč 45 minut v maximální intenzitě nezpůsobí mu to žádný velký problém.. Zvláště pak mladší hráči budou úplně v pohodě.. Ke starším můžeme přistoupit individuálně, ale i oni pokud jsou v kondiční formě, jako že po zimně jsou, to zvládnou.

K těm dávkám, co je moc a co je málo.. Pro každý tým je to něco jiného.. co pro jeden tým může být málo pro druhý tým to může být moc.. proto zde nebudu psát kolik čeho a jak..

Protože to co může pro jeden tým působit naprosto úžasně, může v nepřipraveném týmu způsobit dočasnou katastrofu.

Jen mohu říci, že máme 6 (5 povinných, 1 dobrovolný) běžeckých tréninků týdně, z toho 4 tréninky jsou běhání v submaximálním tempu a sprintech. A jeden povinný silový trénink, protože vím, že řada hráčů cvičí denně sama i přes sezónu.

 

Přirovnal bych to asi k těm slávistickým kilometrům.. Je jedno jestli běháte 8x či 14x 1km. je jedno jaký je to čas.. důležité je, aby tělo mělo kapacitu tuto zátěž zvládnout.. Důležité je, co všechno následovalo za tréninky před těžkým tréninkem či týdnem, co bude následovat po těžkém tréninku. To jsou všechno proměnné, na které je třeba brát ohled..

Když to shrnu, jsou zde docela velké rozdíly v přípravě jednotlivých týmů. Zatím co přes Vánoce jsou plány obdobné, zde jsou vidět rozdílné přístupy. 

Může se stát, že mé plány jsou přestřelené a pokud by došlo k rychlému rozjetí soutěží, hráči budou unaveni. Je to pravda a může k tomu dojít, ale mělo by se to týkat prvního zápasu, do kterého půjdou v né ideálním stavu, protože budou mít v nohách více tréninků než je potřeba. Nicméně do dalšího týdne by se to mělo upravit a naopak, by měli být ve velké výhodě v následujících týdnech, ve kterých sportovce čeká standardní tréninkový proces.

Gallery